Friday 25 April 2014

KEKASIH aku DIKEBAS orang! (KADO) (Bab 1)

Bab 1

Anak jari tidak pernah sepantas ini. Menyentuh butang di komputer sebelum terus ke monitor. Serta-merta, skrin monitor yang terang-benderang tadi bertukar gelap. Hitam pekat. Belum puas lagi. Longgokan pen, pensil dan alatan tulis yang lain, diserkup penuh oleh jari jemari. Sekali genggam sahaja. Dimasukkan ke dalam uncang yang ternganga sedari tadi. Kemudian, dizip uncang merah itu dan dimasukkan ke dalam laci meja. Setelah itu, kertas-kertas yang menimbun, dimasukkan pula ke dalam beberapa fail yang tersedia di atas meja.

“Amboi, lajunya kau berkemas,” tiba-tiba sahaja seseorang muncul di hadapan meja. Aku buat tidak peduli. Semakin ligat juga tanganku meneruskan apa yang aku lakukan sedari tadi. Kerja-kerja mengemas meja di tempat kerjaku yang terlalu jarang dilakukan selama ini.


“Cuti kau dah luluskah?” soalnya lagi. Aku angguk serta-merta. Puncher di hujung meja, aku rembat dan bawa ke kertas. Menekan sekali. Selonggok lagi kertas, aku bawa ke tangan, dan menekan puncher lagi. Anak mata seketika terhenti pada seorang rakan sekerja yang tanpa dijemput, sudah duduk di kerusi di hadapan mejaku.

“Kalau tak lulus, takdalah aku berkemas nak balik ni,” ujarku, acuh tak acuh.

“Berapa hari kau minta? Lulus semua sekalikah?” tokoknya lagi. Aku angkat jari tiga. Dia membulatkan matanya dan hampir terdorong tubuhnya ke depanku. Aku ketawa tipis. Mengangguk juga. Menjawab soalan yang keduanya pula.

“Hish! Ini mengalahkan orang yang ambil cuti kahwin. Kau nak sambut buat hati sampai tiga hari atau kau nak buat majlis nikah sekaligus?”

Nasib baik ada meja di antara kami. Kalau tidak, sudah aku tendang kakinya atau cubit lengannya. Tapi, sempat juga aku ambil kotak tisu di meja tepi dan baling ke mukanya. Dia sambut dengan pantas seraya ketawa. Senang hati dapat menyakat aku agaknya.

“Wah, garangnya Cik Nira ni. Baru usik sikit dah lempar kotak tisu, kalaulah usik banyak, agak-agak boleh kena terkam tak?”

“Nak tahu, cubalah. Sini ada telefon, ada monitor, atau dengan CPU sekali aku boleh hempuk. Pilihlah nak yang mana?” balasku, melayan kerja-kerja menyakatnya itu. Dia kelihatan senang hati. Tetap ketawa tak henti-henti.

“Ini baru usik Nira, kalau usik encik abangnya, agak-agak…”

Tak sempat habis ayatnya. Berdentum meja aku hempuk dengan fail yang dijatuhkan kasar. Terkejut dia. Hilang senyuman nakal tadi. Tak cukup dengan itu, aku hadiahkan dia panahan mata yang sangat tajam. Wajahnya berubah riak. Sempat pula aku lihat dia telan air liur. Ha! Kecut pun.

“Eleh, kau buru-buru nak bercuti atau kau tak sabar nak jumpa buah hati?” Dia gagahkan diri juga menyambung usikannya tadi. Mungkin sebab dia kenal aku. Aku nampak garang di luar sahaja sedangkan ramai orang kata, hatiku sangat-sangat lembut. Iya kah? Mungkin betul juga. Kalau tidak takkanlah lelaki di Jordan itu jatuh cinta pada aku. Hish! Angau dah pula ni.

“Merahnya muka kau. Selalunya kau tak malu pun bila cakap pasal lelaki di tanah Jordan tu,” ulasnya lagi. Tak henti-henti menyakat aku. Aku herotkan senyuman tipis. Aku sebenarnya tidak berminat mahu bersembang. Tapi, bila topik yang diutarakan itu adalah berkenaan dengan kekasih hatiku, maka akulah pendokong utamanya.

“Ah, kau ni. Ada-ada saja nak usik aku. Apasal aku nak malu pula? Dia buah hati aku. Kekasih, jejaka pilihan Malaya aku, pengarang jantung aku…”

“Iyalah, iyalah… macamlah kami tak tahu. Walau tak pernah jumpa dia, dah rasa macam dah kenal pun. Kau tak pernah berhenti bercakap pasal dia, kan?” tukas rakan itu. Mengerling seketika padaku. Sempat pula merembat puncher dari tanganku.

Aku baru sahaja mahu membuka mulut, terkatup serta-merta kala seorang lagi rakan berdiri tercengat di depan pintu bilik pejabatku.

“Mana Nira nak berhenti cakap. Itu je yang dia tahu. Cintakan lelaki itu sangat-sangat,” tekan rakan yang baru muncul itu, sambil menjuihkan bibirnya kepadaku. Rakan yang sedang duduk di hadapan pula sempat menoleh. Mengangguk dan menaikkan ibu jarinya sebagai tanda thumbs up. Menyokong idea rakan itu.

Aku sedikit pun tak terasa tersindir dengan teguran mereka. Malah, aku layan habis gurauan itu. ‘Bawalah satu bahtera pejabat ni pun, aku tak hairan. Jealouslah tu,’ hati penuh bangga sudah mula berbisik. Lancang betul bahasanya.

“Salahkah kalau aku cintakan dia sepenuh hati?” desisku, seraya menolak fail di hadapanku. Berhenti seketika daripada menekuni kerjaku. Anak mata dua rakanku, dijamah mata ini silih berganti.

“Tak salah. Tapi, kau tu terlalu percayakan dia.” Rakan yang baru muncul itu sudah menapak, mendekati. Aku geleng kepala. Terasa cetek betul pemikiran rakan-rakan sekerjaku ini. Tubuh ini sudah bersandar di kerusi kulit yang diduduki. Bersedia untuk melayangkan hujah pidato yang paling ampuh sekali. Kedua-dua tanga sudah disilangkan. Tidak mereka nampak, kakiku turut bergoyang-goyang. Bukannya aku angkuh. Sekadar terlalu yakin. Ada beza, tau!  

“Aku dah lapan tahun bercinta dengannya. Dia yang pertama bertakhta di hatiku. Takkan ada orang lain lagi. Kalau setakat percaya, itu terlalu kecil nilainya bagiku. Lagipun, dia memang berhak dipercayai. Selama lima tahun dia pergi, dia tidak pernah lupakan aku. Sentiasa pm dalam inbox fb. Whatsapp dan wechat tak payah nak cerita lagi. Kamu pun tahu. Aku pernah tunjuk, bukan sekali.”

“Betul tu Nira. Tapi, jangan lupa jodoh itu ketentuan Allah. Dia yang aturkan dan dia sudah tetapkan siapa suami kita nanti…”

“Maksudmu, aku tidak boleh memilih siapa yang harus aku cintai? Begitu?” tekanku, sudah berdiri dari kerusi. Tiba-tiba sahaja terasa panas, atau mungkin kena kejutan elektrik oleh rakan-rakan ini. Panas seluruh tubuhku. Lebih hangat lagi hatiku.

Rakan yang sedang duduk sempat menyiku kaki rakan yang sedang berdiri di sisinya. Mereka berpandangan antara satu sama lain. Ternyata mereka tidak menduga itu daripada aku. Kala anak mata mereka menatap wajahku, ada keluhan kecil yang sempat menerkap di pendengaran. Turut jelas di penglihatan. Mataku masih tetap meliar menikam ke dalam anak mata mereka. Wajahku tetap tegang. Walaupun aku bukan jenis yang suka melenting, tapi aku tak suka apabila mereka seolah-olah tidak merestui hubungan cintaku. Tidak meyakini hakikat cinta kami.

“Kenapa diam…Ju… Yanti?” tuntutku, menyebut nama mereka silih berganti. Bermula pada sahabat yang berdiri. Juga pada sahabat yang tertunduk di kerusi. Tanganku, kejap menekan meja sendiri. Menahan amarah yang terjemput oleh dua rakkanku ini.

“Bukan itu maksud aku. Kami cuma mahu kau simpan juga satu ruang dalam hati kau untuk dikecewakan. Manalah tau…” bergetar suara itu. Malah, hampir sahaja tak terluah. Mendatar dan sekadar sayup-sayup melinggar di pendengaran.

“Oh, mula-mula kamu nak aku supaya tidak percayakan Mikael. Sekarang kamu doakan agar aku dikecewakan olehnya? Sahabat apa kamu ni?” berderau darahku memintas ayat yang terkeluar dari mulut Ju.

“Nira, janganlah fikir sampai negatif macam tu…” Yanti sudah bangun dari kerusi. Suasana yang bersulam suka tadi telah bertukar duka nampak gayanya. Lengan Ju dipegang kemas. Sempat menarik berkali-kali. Seakan menegah rakan itu agar tidak meneruskan bicaranya lagi.

“Siapa yang fikir negatif sekarang ni? Siapa yang cemburukan kisah cinta aku? Kalau kau pernah putus cinta, jangan pengaruhi orang lain agar menerima nasib yang sama seperti kau!”


Wajah Ju berubah. Matanya mula berkaca-kaca. Aku tahu bahasaku kasar sangat. Kalau dia boleh tersinggung, sesungguhnya aku juga seperti itu.

1 comment:

  1. suka sangat. tak sbr tnggu reaksi Nira bila kekasihy dkebas org.

    ReplyDelete